Nevyžiadané správy
Nevyžiadané správy môžu byť:
Spam:
- je nevyžiadaná a hromadne rozosielaná správa prakticky rovnakého obsahu
- Ide o zneužívanie elektronickej komunikácie, najmä e-mailu
- zväčša je používaný ako reklama
- existuje veľa rôznych médií, ktoré sú spamermi zneužívané. Môže to byť napríklad spomínaný e-mail, instantné zasielanie správ, skupiny, krátke textové správy, ...
Rozlišujeme dva druhy spamu:
- prvý je poslanie správy do množstva diskusných skupín (tzv. forum) .Správa väčšinou nemá žiaden súvis s témou diskusnej skupiny. Je zameraný na ľudí, ktorí často čítajú správy, ale neposkytujú svoje emailové adresy.
- druhý typ je emailový spam, zaslaný konkrétnemu človeku priamo na jeho emailovú adresu. Tieto adresy sa získavajú často prehľadávaním diskusných skupín alebo prehľadávaním webových stránok.
E-mailový spam:
- je posielanie nevyžiadaných e-mailových správ, často s komerčným obsahom, veľkým množstvám príjemcov.
Ochrana:
- Ochrana proti spamu je komplikovaná. Problém je v tom, že neexistuje ostrá hranica medzi spamom a užitočnými emailami a neexistujú príznaky, ktoré by jednoznačne indikovali, že ide o spam. Najjednoduchšia ochrana pred nevyžiadaným obsahom je vytvoriť si e-mailovú schránku, ktorá bude minimalizovať množstvo spamov.
Na zabránenie masového prístupu sa v súčasnosti používa systém CAPTCHA.
HOAX
- je predovšetkým prostredníctvom internetuelektronicky šírená správa (najmä e-mailová), ktorá napriek svojej nezmyselnosti vyzýva na to, aby bola preposielaná ďalším používateľom systému.
- HOAXy predovštkým:
- varujú pred údajne vážnym nebezpečenstvom (najmä ničivým počítačovým vírusom)
- informujú o možnosti spoplatnenia často používaných internetových služieb, čomu sa dá zabrániť jedine preposielaním ďalej
- prosia o pomoc v núdzi (občas ide o prosby, ktoré boli na začiatku aktuálne (napr. darovanie krvi)